Hľadáte nejaký návod ako sa zbaviť fajčeniaUrčite si pozrite webový portál , ktorý je zameraný ma odvykanie od fajčenia.

Na tomto webe nájdete všetko , čo budete potrebovať , aby ste zbavili fajčenia a to , tipy , rady , návody , články , videá , podcasty , fórum , ale odbornú poradňu.

 

Ak budete pozorne postupovať po fázach a používať nápady a rady v tomto článku , prestanete fajčiť. 

Ak sa vám nepodarí pokračovať v nefajčení, nebojte sa – väčšina fajčiarov urobí niekoľko pokusov, predtým než prestanú navždy. Vráťte sa do prvej etapy a začnite odznovu , pripade skúste tento videokurz.

Ako sa zbaviť fajčenia – Postup

 

Príprava na nechanie fajčenia – fáza 1

 

Jedným z kľúčov k úspechu je chcieť prestať. Nasledujúci zoznam uvádza niektoré z dôvodov, prečo fajčiari chcú prestať. Napíšte si svoj vlasný zoznamvaše dôvody pre nechanie fajčenia .


Toto je váš kontrolný je len zoznam. Nechajte si ho po ruke v priebehu niekoľkých najbližších týždňov.

 

⦁ Chcem sa cítiť lepšie.
⦁ Nechcem, aby sa moje deti stali fajčiarmi.
⦁ Nechcem lapať po dychu.
⦁ Môžem použiť peniaze na iné veci.
⦁ Smrdí to, špiní celý dom a oblečenie . zapácha
⦁ Chcem, aby bol môj dych svieži.
⦁ Nechcem predčasné vrásky.
⦁ Nie je to fér voči ľuďom, s ktorými žijem.
⦁ Bojím sa vzniku vážnej choroby
⦁ Srdcové ochorenia, rakovina pľúc, mŕtvica ….
⦁ Je to nespoločenské.
⦁ Nechcem byť závislý/á.
⦁ Chcem žiť a vidieť moje deti vyrastať.
⦁ a iné ……..

 

Pripravte sa

 

Aby ste boli naozaj pripravený/á prestať, budete musieť starostlivo popremýšľať o tom, prečo ešte stále fajčíte. Pozrite sa na nižšie uvedený zoznam .

 

Platí pre vás niektoré z nasledujúcich ?

 

Fajčenie mi pomáha vyrovnať sa so stresom

 

Toto je mýtus. Nikotín je povzbudzujúci a zdá sa vám, že sa cítite kľudný/á, pretože ste na ňom závislý/á. Keď vám klesne hladina nikotínu, cítite sa nervózny/a kvôli abstinenčným príznakom. Fajčenie zvyšuje hladinu nikotínu, čo zmierňuje abstinenčné príznaky, takže sa cítite menej vystresovaný/á. Pocit stresu je vlastne spôsobený túžbou po nikotíne

 

Bojím sa abstinenčných príznakov

 

Keď prestanete fajčiť, máte abstinenčné príznaky z nedostatku nikotínu a silného zvyku. Chvíľu to potrvá, kým sa vaše telo vyčistí od drogy a prekonáte zlozvyk.

Môžete sa cítiť podráždený/á a ťažšie sa sústrediť, ale tieto príznaky netrvajú dlhšie ako niekoľko týždňov. Licencovaná náhradná nikotínová terapia (NRT) alebo beznikotínová liečba vám môže pomôcť prekonať túto fázu

 

Nechcem pribrať na váhe

 

Môžete pribrať na váhe, ale priberaniu na váhe sa možno vyhnúť zdravou výživou a dodržiavaním aktívneho životného štýlu. Už je neskoro – škoda už je pravdepodobne urobená

Už je neskoro – škoda už je pravdepodobne urobená

Riziko fajčenia sa akumuluje, takže čím skôr prestanete, tým lepšie. Počas niekoľkých týždňov sa vám začne ľahšie dýchať a riziko závažných ochorení súvisiacich s fajčením začne okamžite klesať.

Toto nie je ten správny čas

Sú chvíle, kedy môže byť ťažšie prestať – napríklad keď ste pod tlakom. Ale je ľahké použiť to ako výhovorku, aby ste nemuseli prestať a môže vám pomôcť snaha sústrediť sa na dôvody, prečo chcete prestať.

Nemám pevnú vôľu

Vôľa nie je pevne určená. Je to ako svalová sila – môžete si ju vybudovať. Vôľa znamená to, že niečo veľmi chcete

 

Prestať fajčiť  – fáza 2

 

Prekonanie prvých pár dní

 

Fajčenie je silne spojené s určitými časmi a situáciami – prvá cigareta dňa, idete von s priateľmi, ktorí fajčia, pijete čaj alebo kávu. Na prerušenie príčinnej súvislosti medzi situáciou a fajčením zmeňte svoje návyky.

 

Napríklad:

⦁ Pokiaľ mávate cigaretu ako prvú vec ráno, namiesto toho vstaňte a dajte si sprchu.


⦁ Ak máte radi cigaretu so šálkou čaju alebo kávy, zmeňte svoj nápoj za mlieko, vodu alebo iný nealkoholický nápoj (bez pridaného cukru).


⦁ Ak radi fajčíte, keď sa rozprávate po telefóne, odstráňte popolník


⦁ Ak máte rád/a cigaretu po jedle, skúste si po jedle vyčistiť zuby alebo žujte žuvačku bez


⦁ Stretávanie s fajčiarmi, keď sa snažíte prestať je často ťažké, preto môže byť lepšie, ak sa vyhnete takýmto situáciám počas prvých niekoľkých týždňov.

 

Buďte pripravený/á

 

⦁ Identifikujte situácie, ktoré budú ťažké a naplánujte si ako ich zvládnete. Nečakajte, kým sa stanú.


⦁ Ak vám chýba v ústach cigareta, skúste


⦁ Ak vám chýba v ústach cigareta, skúste žuvačku bez cukru, alebo niečo zdravé a nie veľmi kalorické.


⦁ Ak ste zvyknutý/á na cigaretu v ruke, nájdite si niečo iné s čím sa budete


⦁ Ak ste zvyknutý/á na cigaretu v ruke, nájdite si niečo iné s čím sa budete hrať. Čokoľvek iné okrem cigarety.


⦁ Buďte opatrný/á pri pití alkoholu – po pár pohárikoch môžete zabudnúť, že ste prestali fajčiť.


⦁ Vyskúšajte zjesť ovocie, keď máte chuť na cigaretu. Týmto si osviežite ústa a dúfajme znížite vašu chuť

 

Berte to deň po dni

 

Znie to ako klišé, ale tak to funguje. Dajte si za cieľ byť dnes bez fajčenia. Je jednoduchšie urobiť tak každé ráno namiesto obáv, ako dokážete žiť bez cigariet do konca vášho života.

 

Odmeňte sa

 

Zamyslite sa nad tým, čo iné by ste mohli urobiť s peniazmi, ktoré miniete na cigarety – zobrať rodinu do kina, ísť večer von, kúpiť si DVD alebo niečo nové na seba.


Nasledujúce rady majú cieľ pomôcť vám pokračovať v nefajčení.

 

Urobte nasledovné:


⦁ Zostaňte pozitívne naladený/á. Budú chvíle, keď sa budete cítiť unavený/á a budete mať chuť vzdať sa – ak máte pokušenie znovu


⦁ Keď sa budete cítiť unavený/á a budete mať chuť vzdať sa – ak máte pokušenie znovuzačať spomeňte si , čo ste už dosiahli a prečo ste prestali. Ak zostanete pevne rozhodnutý pokušenie vás prejde


⦁ Ostávajte zaneprázdnený/á. Nuda môže spôsobiť, že sa vám bude fajčenie zdať dôležitejšie, než je skutočnosti.


⦁ Naučte sa relaxovať a vysporiadať sa so stresom. Snažte sa, aby ste si každý deň našli trochu pokoja – aj päť minút hlbokého dýchania pomôže.


⦁ Skúste nejaké cvičenie. Dokonca aj malá prechádzka vám dá energiu a rozptýlenie od myšlienok na cigarety.


⦁ Dajte si odmenu. Použite časť peňazí, ktoré ste ušetrili na odmenu za to, čo ste dosiahli.


⦁ Buďte opatrný/á pri pití alkoholu – môže ovplyvniť vašu pevnú vôľu.


⦁ Dávajte si pozor. Po prvých pár týždňoch vás ľudia môžu prestať podporovať alebo dokonca zabudnú, že ste prestali dávajte si pozor najmä, ak ste zistili, že je ľahké prestať. Ostaňte odhodlaný/á a nezaspite na vavrínoch, ani sa nenechajte zlákať.

 

Nerobte nasledovné:


⦁ Nehrajte hry. Obľúbená je „jedna cigareta neuškodí“ alebo „dám si len jednu a dokážem, že som prestal“. Rozpoznajte tieto hry ako to čo naozaj znamenajú – len výhovorky zapáliť si cigaretu – nevzdávajte sa.


⦁ Nedovoľte svojim priateľom, ktorí fajčia, aby vás navádzali pridať sa k nim.

 

Čo keď som si dal cigaretu?

 

Nie je to koniec sveta. Mnoho fajčiarov je chytených do pasce „otáčavých dverí“ fajčenia a odvykania od fajčenia predtým, ako dokážu prestať. Dajte si prestávku, a keď budete pripravený/á, skúste to znova..

 

Ako dlho trvá, kým sa stanem nefajčiar?

 

Keď prvýkrát prestanete fajčiť, stále o sebe uvažujete ako o fajčiarovi. Pri vysadení nikotínu, čo môžete prežívať ako stres, je stále vaša automatická reakcia siahnuť po cigarete.

Ale časom to vaša myseľ „spracuje“ a táto reakcia prestane. Zvyčajne to trvá asi tri mesiace. Je dosť ojedinelé, že by chuť na cigaretu trvala oveľa dlhšie.

 

Nový život

 

Ak ste nefajčili po dobu pár mesiacov, a cítite sa pripravený/á, môžete sa pozrieť na iné oblasti vášho životného štýlu (napríklad na vaše stravovacie návyky alebo cvičenie). Zanechanie fajčenia by mohlo byť začiatkom vášho nového, sebavedomejšieho a zdravšieho ja!